Arttırılmış Gerçeklik Örnekleri ve Eğitimdeki Yeri

Arttırılmış Gerçeklik Örnekleri ve Eğitimdeki Yeri

Teknoloji hızla ilerliyor ve bizler belki de her gün yeni bir teknoloji ile karşılaşıyoruz. Bunlardan birisi de Arttırılmış Gerçeklik yani “Augmented Reality”

Teknolojinin hızına yetişmek ne mümkün. Bu kervana katılanlardan birisi de Arttırılmış Gerçeklik teknolojisi. Aslında arttırılmış gerçeklik teknolojisi sanıldığı kadar yeni bir teknoloji değil. Tarihi 1990’lı yıllara dayanıyor. Bu yazımızda son zamanlarda özellikle bir mobil oyun aracılığıyla dikkatleri yeniden çeken arttırılmış gerçeklik teknolojisini ele alacağız. Arttırılmış gerçeklik nedir, hangi alanlarda kullanılmaktadır ve eğitimdeki yeri nedir bu sorulara cevap bulmaya çalışacağız.

Arttırılmış Gerçeklik (Augmented Reality) nedir?

Arttırılmış gerçeklik içinde yaşadığımız dünyadaki bilgilerin bir araç vasıtasıyla elde edilen görüntü veya bilgilerle bir araya getirilerek bir amaç için zenginleştirilmesi anlamına gelmektedir. Sözlük tanımını bir kenara bırakacak olursak İngilizce Augmented Reality ifadesi Türkçemize Arttırılmış ya da Zenginleştirilmiş Gerçeklik olarak çevrilmektedir. Bu kavramı ise şu şekilde açıklayabiliriz. Günümüzde gerçek bir ortamda bulamayacağımız ve göremeyeceğimiz bir objeyi sanal bir ortamda çok rahatlıkla bulma imkanına sahibiz. Örneğin eviniz duvarları için bir renk düşünüyorsunuz ama nasıl olacağı konusunda emin değilsiniz hemen internette bu rengin ev içinde nasıl durduğuna bakıyorsunuz. Ya da bir masa alacaksınız masanın evin içindeki resimlerine bakarak alıp almamaya karar veriyorsunuz. Peki bu duvar boyasını ya da duvar boyasını kendi evinizde görmek daha güzel olmaz mı? İşte bu aşamada Arttırılmış Gerçeklik devreye giriyor. Akıllı telefonlarınıza indirdiğiniz uygulamalar sayesinde duvarınızın rengini istediğiniz renge boyayabiliyorsunuz veya almak istediğiniz masayı istediğiniz yere sanal olarak ama gerçek bir ortama koyabiliyorsunuz. Bunların hepsini Arttırılmış Gerçeklik (Augmented Reality) teknolojisi sayesinde yapabiliyorsunuz.

Arttırılmış Gerçeklik Kullanım Alanları ve Örnekleri

Arttırılmış gerçeklik teknolojisi günümüzde birçok alanda kullanılmaya başlamıştır. Oyun, mobilya, boya, müze, sergi, bilim, sanat, eğitim gibi bir çok sektörde kendine yer bulan arttırılmış gerçeklik teknolojisi son olarak Nintendo firmasının Pokemon Go oyunu ile gündeme geldi. Bu oyunda gerçek bir ortamda pokemonlar bularak onları yakalamanıza imkan sağlandı. Şimdi sizlere arttırılmış gerçekliğin kullanıldığı bazı uygulamaları göstereceğim.

Arttırılmış Gerçeklik ve Pokemon Go

Videoda da gördüğünüz gibi arttırılmış gerçeklikle sokakta yürürken karşınıza pokemonlar çıkıyor ve onları yakalayabiliyorsunuz.

Şimdi sırada benim en çok sevdiği uygulamalardan birisi var. IKEA firmasını bilmeyen yoktur. İsveçli mobilya firması IKEA müşterilerine arttırılmış gerçeklik sayesinde mobilyaları evlerinde deneme imkanı sunuyor. İşte videosu:

Arttırılmış Gerçeklik ve IKEA

Burada IKEA firması her ürün için kod üretiyor ve o kod akıllı telefonunuza yüklemiş olduğunuz arttırılmış gerçeklik uygulaması ile tarandığında o ürün ortamda 3 boyutlu olarak görünüyor.

Nissan ve Arttırılmış Gerçeklik

Araba almadan önce aracın içini, dışını incelemek istersiniz. Bir broşür üzerinde hazırlanan kod sayesinde o kodun içindeki gizli arabayı bu şekilde inceleyebilirsiniz.

Marshall hepinizin bildiği ünlü bir boya markası. Duvarlarınızı boyamak istediğinizde Marshall’ın geliştirmiş olduğu uygulamayı kullanın derim 🙂

Marshall ve Arttırılmış Gerçeklik

Marshall’ın arttırılmış gerçeklik uygulamasını indirmek için buraya tıklayabilirsiniz: Android | iOS

Görmüş olduğunuz gibi arttırılmış gerçeklik teknolojisi pek çok alanda kullanılmaktadır. Bu alanların genellikle ticari alanlar olduğu da görülmektedir. Ancak bildiğiniz gibi bizler birer eğitimciyiz. Bu nedenle yeni teknolojileri de eğitime entegre etmeye çalışmaya devam etmemiz gerekmektedir. Arttırılmış Gerçeklik uygulamaları da eğitime entegre edilmeye başlanmıştır. Özellikle yabancı dil eğitiminde oldukça yaygın kullanılan arttırılmış gerçeklik teknolojisi fen bilimlerinde de öğretime katkı amacıyla kullanılmaktadır.

Öyle ki İsviçre’de oluşturulan arttırılmış gerçeklik destekli bir laboratuvarda öğrenciler atom parçalarını görerek onlara dokunmaktadır (Shelton, 2002). Ayrıca İngilizce’de kitaplar üzerinde yer alan karekodlar ya da 2 boyutlu resimler arttırılmış gerçeklik uygulamaları sayesinde üç boyutlu nesneler olarak gösterilebiliyor ve bu da öğrenilen bir kelimeyi daha somut hale getirmeye imkan sağlıyor.



Arttırılmış gerçeklik teknolojisi klasik bilgisayar teknolojisinde farklıdır. Bilgisayar ya da tabletle eğitim sürecinde öğrenciler yan yana oynarken etkileşimleri gerçek hayattaki gibi olmamaktadır. Ancak arttırılmış gerçeklik uygulamaları ile bir masa etrafında toplanan öğrenciler tıpkı gerçek hayattaki gibi birbirlerine dönük oturarak daha gerçekçi bir etkileşim sağlamaktadır (Inkpen, 1997; Billinghurst, 2002). Bu nedenle arttırılmış gerçeklik uygulamalarının etkileşimli öğretim ortamı sağladığı ve gerçek hayattaki etkileşime daha yakın olduğu ifade edilebilir.

Öğrenmede somutlaştırmak önemlidir. Bilgi ne kadar somut olursa öğrenme o kadar kalıcı olur. Bu nedenle özellikle bir kavramı ya da nesneyi öğretirken arttırılmış gerçeklikten faydalanmak yerinde olabilir. Bir kimya dersinde elementlerin proton, elektron ve nötron sayıları karşımızda canlansa, coğrafya da dev kazanı kavramını 3 boyutlu şekilde görebilsek bence daha kalıcı bir öğrenme sağlayabiliriz. Bu nedenle arttırılmış gerçekliğe yönelik uygulamaların ve çalışmaların daha fazla yapılması gerektiğini düşünüyorum.

Son olarak sizlerden arttırılmış gerçeklik teknolojisinin eğitimde nasıl kullanılabileceğine yönelik fikirlerinizi söylemenizi istiyorum. Aşağıdaki yorum formundan bizlerle fikirlerinizi paylaşabilirsiniz.

Kaynaklar:

Billinghurst, M. (2002). Augmented reality in education. New Horizons for Learning, 12.

Inkpen, K. (1997) Adapting the Human Computer Interface to Support Collaborative Learning Environments for Children. PhD Dissertation, Dept. of Computer Science, University of British Columbia.

Shelton, B. (2002). Augmented Reality and Education. New Horizons for learning, 9(1).

Paylaş ki herkes faydalansın!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Daha fazla Eğitimde Farklılıklar
Eğitimde Sanal Sınıf Kullanımı
Eğitimde Sanal Sınıf

Sanal sınıflar son yıllarda oldukça yaygınlaşmış uygulamalardan birisi. Özellikle Ters-Yüz Edilmiş Öğrenme (Flipped Learning) yöntemini uygulamak için oldukça ideal olan

Kapat